8 maja 2025 r. odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu ortograficznego „O Pióro Burmistrza”, organizowanego dla uczniów szkół podstawowych z Gminy Tuchola. Celem konkursu było promowanie poprawności językowej oraz rozwijanie umiejętności ortograficznych wśród dzieci i młodzieży.
Łącznie do konkursu przystąpiło 41 uczestników – 21 w kategorii klas IV–VI oraz 20 w kategorii klas VII–VIII. Uczestnicy reprezentowali wszystkie szkoły podstawowe z terenu gminy.
Tekst dyktanda przygotowała Hanna Szramka, dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tucholi i przewodnicząca jury. Prace zostały ocenione przez komisję w składzie:
Hanna Szramka – przewodnicząca jury, dyrektor MBP w Tucholi, autorka dyktanda
Małgorzata Borkowska – nauczyciel polonista, SP nr 5 w Tucholi
Monika Słomińska – nauczyciel polonista, SP nr 2 w Tucholi
Danuta Wiśniewska – nauczyciel polonista i anglista, SP nr 3 w Tucholi
Magdalena Grochowska – nauczyciel polonista, bibliotekarz, SP nr 1 w Tucholi
Anna Kozłowska – sekretarz jury, starszy bibliotekarz MBP w Tucholi
Po dokładnej analizie wszystkich prac komisja wyłoniła zwycięzców w dwóch kategoriach wiekowych:
Kategoria klas IV–VI
I miejsce i „Pióro Burmistrza” zdobyła:
Natalia Stanek – Szkoła Podstawowa nr 5 w Tucholi
II miejsce: Olga Gierszewska – Szkoła Podstawowa nr 1 w Tucholi
III miejsce: Kamil Laskowski – Szkoła Podstawowa nr 5 w Tucholi
Kategoria klas VII–VIII
I miejsce i „Pióro Burmistrza” zdobyły ex aequo:
Marlena Ochendal – Szkoła Podstawowa nr 5 w Tucholi
Lena Pochwałowska – Szkoła Podstawowa nr 5 w Tucholi
II miejsce (również ex aequo):
Jagoda Rychlik – Szkoła Podstawowa w Raciążu
Katarzyna Siniło – Szkoła Podstawowa nr 1 w Tucholi
III miejsce:
Amelia Spica – Szkoła Podstawowa nr 2 w Tucholi
Jury jednogłośnie podkreśla, że poziom konkursu był bardzo wysoki. Uczniowie wykazali się znakomitą znajomością zasad ortografii i interpunkcji, a ich zaangażowanie i koncentracja zasługują na uznanie. Podczas oceny komisja zwróciła szczególną uwagę na poprawność zapisu, stosowanie trudnych form ortograficznych oraz estetykę pracy.